Ahad, 13 November 2011

PEMIKIRAN UMNO MELANGKAUI ZAMAN ??



"Pemikiran melangkaui zaman bukti kepimpinan UMNO berjaya mentadbir negara" petikan Berita Nasional tv1 22 sept 11.Najib kata negara Malaysia sudah berjaya dipesada antarabangsa dalam pelbagai bidang dan diikiraf oleh dunia hasil dari pemikiran dan perancangan Kerajaan BN dalam mentadbir negara. Persoalannya adakah kita sudah maju? Dan adakah pemikiran BN itu melangkaui zaman?Jika sistem pentadbiran seperti sekarang ini berterusan, nescaya satu hari nanti Malaysia akan mengalami masalah ekonomi yang serius.

Tidakkah kerajaan sekarang melihat perlunya satu perubahan dalam ekonomi negara bagi menjamin kestabilan negara. Tidakkah kerajaan melihat bagaimana TG Nik Aziz dan ustaz Azizan mentadbir. Negeri Kelantan dikatakan mundur berdasarkan jumlah simpanan dalam bank-bank di sana. Sedangkan jika dilihat dari segi aliran tunai, jualan di hypermarket di Kelantan adalah antara tertinggi di Malaysia. Ini menunjukkan rakyat Kelantan mempunyai tunai yang banyak dan boleh berbelanja mengikut kemahuan mereka tanpa perlu bergantung kepada kad kredit. Rakyat kelantan terkenal dengan sifat suka berniaga.

Kebanyakkan rakyat kelantan tidak bergantung kepada sektor swasta atau makan gaji tetapi mengusahakan perniagaan sendiri. Inilah yang membolehkan rakyat kelantan menggunakan wang tunai dalam kehidupan seharian.
Rakyat kelantan yang kurang bergantung kepada pelabur asing dan barangan luar ternyata berjaya mengharungi kesempitan hidup sebagaimana dialami oleh rakyat malaysia di negeri lain.

Di Kedah pulak, hasil dari pentadbiran dan pengurusan kewangan yang cekap meningkatkan pendapatan negeri yang akhirnya dipulangkan kepada rakyat. Rakyat mendapat pulangan dari kecekapan kerajaan mentadbir. Walaupun tidak semua rakyat mendapat sumbangan kerajaan, namun hakikat sebenarnya, rakyat Kedah patut berbangga kerana Kerajaan Negeri tidak perlu berhutanh dengan Kerajaan Pusat untuk mengurus pentadbiran atau membayar gaji kakitangan. Malah Kerajaan Negeri juak berjaya mengurangan hutang yang ditinggalkan termasuk hutang Bekalan Air.

Kerajaan Pusat yang gagal melihat ciri-ciri pentadbiran dan dasar yang baik ini membuktikan pemikiran Kerajaan Pusat amat ketinggalan zaman. Seolah-olah Malaysia baru merdeka dan masih berhutang kepada negara luar.
Sikap pemimpin kerajaan pusat yang lebih mementingkan kroni dan poket sendiri bakal membawa negara kepada masalah yang lebih serius. Masalah yang bakal dihadapi bukan masalah kedatangan pelabur asing, tetapi masalah kenaikan harga barang yang akan menjadi satu masalah kronik yang mungkin akan membawa kepada masalah keselamatan negara.

Kos sara hidup naik, harga barang naik, kejatuhan moral, pengguna alkohol tertinggi, peningkatan index jenayah.... Peningkatan hutang kepada bank dunia... Kejatuhan ringgit semua itu bakal membawa kepada rasa tidak selesa rakyat.
Apakah sau hari nanti kita kena bawak duit seguni untuk membeli 10 kilo beras? Apabila rakyat tertekan degan kos sara hidup yang tinggi, maka akan berlaku lah tindakan drastik untuk mencari sesuap nasi.

Satu perubahan perlu di lakukan sekarang demi memastikan keharmonian negara terjamin dan rakyat malaysia berada dalam kesejahteraan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan