Rabu, 1 April 2009

WUJUD PENGUNDI HANTU PENGARAH SPR KEDAH SANGKAL DAKWAAN MANAKALA HISHAMUDDIN KATA PEMBANGKANG DOUBLE STANDARD KEPADA BN !!






BUKIT SELAMBAU [12.35 pm] - Pengarah SPR Negeri Kedah, Zainal Abidin Zakaria (foto) dan Naib Presiden UMNO, Hishamuddin Hussin hari ini menyangkal dakwaan yang dibuat oleh Timbalan Ketua AMK, Fariz Musa semalam. Fariz mendakwa, dari keseluruhan 3,544 pengundi di sebuah Taman di Taman Bandar Baru, Sungai Petani, seramai 2,215 atau 63 peratus dari jumlah penduduk di kawasan itu dikesan sebagai pengundi hantu dan pengundi ragu. “Sebagai contoh, di sebuah rumah bernombor 3 di Taman Bandar Baru, terdapat sehingga 60 orang menetap dalam rumah tersebut. Yang menimbulkan persoalan ialah bukan hanya jumlah yang ramai tinggal dalam sebuah rumah tetapi ada kaum dari melayu, cina dan India menghuni rumah yang sama,” katanya. Menurut beliau lagi pengundi hantu tersebut berjaya dikesan menerusi Sistem Pilihanraya (Sismep) yang dikendalikan oleh KeADILan dan sehingga kini sebanyak 67 buah rumah di kawasan taman perumahan tersebut dikenalpasti terdapat pengundi hantu. “Berdasarkan kad Pengenalan mereka, terdapat kod-kod yang bukan dari negeri Kedah seperti 04, 06, 07, 08 dan sebagainya,” katanya.Kata Fariz, AMK kini sedang mengenal pasti beberapa lagi Taman perumahan yang dipercayai wujud pengundi hantu dan akan mengambil tindakan untuk pergi ke rumah-rumah tersebut bagi membuat pengesahan. “Ini baru satu lokaliti yang berjaya dikesan, bermakna terdapat banyak lagi kawasan perumahan yang masih dalam kajian. Kita akan kenalpasti dan berikan perhatian serius kepada isu ini supaya pada 7 April nanti, pengundi yang keluar mengundi ialah mereka yang betul-betul ‘genuine’,” katanya. Jesteru itu beliau mendesak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) supaya mengambil tindaan segera dan membersihkan senarai pengundi hantu yang terdapat di kawasan tersebut supaya proses demokrasi dalam pilihanraya kecil ini berjalan dengan lancar. “Kita minta SPR ambil tindakan yang drastik untuk membersihkan daftar pengundi dan yang paling penting ialah kita mahukan ketelusan dan biarkan pengundi Bukit Selambau untuk membuat keputusan siapakah calon yang layak untuk mewakili mereka,” ujarnya.

Kenyataan dangkal Hishamuddin (foto) yang menyelar pembangkang kerana mempersoalkan terdapatnya pengundi hantu di kawasan tersebut. "Saya rasa pembangkang sudah ketandusan isu, setiap kali pilihanraya mereka mengatakan ada pengundi hantu. Tetapi bila mereka menang, perkara itu tidak didedahkan. Mereka menang lima negeri dulu, tidak bunyi pun pengundi hantu. Bukit Selambau adalah terletak dalam negeri Kedah yang dikuasai oleh pembangkang. Maka kenapa mereka tuduh ada pengundi hantu?. Sedangkan ketika mereka menang dulu perkara ini tidak dibangkitkan langsung" kata Hishamuddin. Sementara itu Ketua Pengarah SPR Kedah pula menyebut beliau kecewa dengan tindakan AMK Keadilan membuat sidang media tanpa merujuk kepada SPR. "Tidak ada pengundi hantu seperti yang diwar-warkan sebenarnya. Mungkin ada sesetengah rumah yang didiami oleh ramai penghuni. Mungkin juga ada penghuni yang sudah berpindah dan rumah itu didiami penghuni baru. Maka itu tidak wujud pengundi hantu. Jika ada, sila kemukakan bukti untuk disiasat oleh pihak SPR sebelum apa-apa tindakan diputuskan" katanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan