Selasa, 12 Mei 2009

MAMAK YANG KALUT



Memang SAH kelakar!. Memang dah agak dah pekara seperti ini akan berlaku. Mahkamah Tinggi kata sah, Zambry Mamak kata tak sah, mana yang betul ni?. Barisan Nasional memang patut kendalikan Raja Lawak kerana berjaya menjalankan acara paling lawak tahun ni. Kalau nak diikutkan ceritanya memang orang semua tahu yang Zambry Mamak sebenar-benarnya TIDAK PERNAH menduduki tempat Menteri Besar yang sah sebab Perak sememangnya sudah mempunyai Menteri Besar iaitu DATO SERI NIZAR JAMALUDDIN.

Semenjak pilihanraya 2008 yang telah membaham Barisan Nasional, Perak telah ditadbir oleh seorang Menteri Besar yang dipilih oleh rakyat Perak dan Dato Seri Nizarlah orangnya bukannya Zambry Mamak. Oleh kerana terjadinya RAMPASAN KUASA di Perak, kes ini akhirnya tiba untuk dinilai oleh Mahkamah Tinggi. Memang benar Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Azlan Shah telah melantik Zambry Mamak sebagai Menteri Besar Perak untuk menggantikan Dato Seri Nizar akan tetapi Perak telah pun mempunyai Menteri Besar dan Menteri Besar itu TIDAK PERNAH melucut@terlucut jawatan atau terjadi apa-apa pun yang menyebabkan kerusi Menteri Besar itu kosong.

Oleh kerana kekalutan yang teramat sangat dalam hal ini, kes telah dirujuk ke Mahkamah Tinggi untuk mendapatkan pengistiharan dan Mahkamah Tinggi telah menetapkan Dato Seri Nizar SAH sebagai Menteri Besar Perak mengikut perlembagaan. Kemudian Zambry Mamak telah mengemukakan rayuan penangguhan pengistiharan tersebut kepada Mahkamah Rayuan dan Zambry Mamak telah berjaya menghalang nizar untuk menjadi Menteri Besar Perak semula. Zambry dengan penuh sombongnya telah meminta Dato Seri Nizar untuk menghormati undang-undang sedangkan dia tidak. Betapa tak malunya.

Kes ini pastinya akan tercatat di dalam MALAYSIAN LAW JOURNAL sebagai kes yang paling lawak sekali di Malaysia. Kami di PAKATAN RAKYAT telah mengusulkan supaya dibubarkan Dun Perak dan pilihanraya negeri diadakan untuk menguraikan kekusutan yang maha kalut ini tetapi BN yang terkenal sekarang ini dengan konsep SATU MALAYSIAnya tidak berani untuk bertarung kerana takutkan kuasa rakyat yang sedang memuncak. Mana dia perginya 'Rakyat diutamakan'?. Seandainya rakyat diutamakan, berikan kuasa kepada rakyat untuk menentukan siapa yang sepatutnya mentadbir negeri PERAK DARUL RIDZUAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan