Isnin, 22 Disember 2008

KUASA HIJRAH KUASA UNTUK BERUBAH.


Seminggu lagi umat islam di seluruh dunia akan menyambut Maal Hijrah. Hari yang mulia ini telah disambut oleh rakyat di Malaysia sejak bertahun lamanya akan tetapi adakah kita benar-benar faham akan maksud Maal Hijrah?. Hijrah bermula dari peristiwa perpindahan umat Islam dari Mekah ke Madinah dipimpin oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Peristiwa ini terjadi apabila tindakan Rasulullah untuk menyebarkan ajaran agama Islam mendapat tentangan daripada kaum Arab Quraisy lalu Baginda dan pengikut-pengikutnya berhijrah ke Madinah(Yathrib) dalam usaha untuk menyebarkan agama Islam. Di Madinah, penghijrahan Baginda mendapat sambutan yang menggalakkan oleh kaum Ansar dan di situlah berkembangnya agama Islam.

Namun di Parit Sulong kebanyakan masyarakat Islam seolah-olah takut untuk melakukan “penghijrahan”. Penghijrahan yang dimaksudkan ialah penghijrahan politik. Mereka takut untuk berhijrah dari UMNO yang selama ini menidakkan masyarakat di Parit Sulong berkata benar dalam menuntut hak seadilnya. Mereka lebih rela untuk duduk diam membisu dan terus membiarkan ketidakadilan berlaku di depan mata mereka. Masyarakat di Parit Sulong beranggapan sekiranya mereka terlibat dalam menyokong pembangkang, mereka akan disisihkan dan hak mereka akan diabaikan.

Kami, Angkatan Muda KeADILan Bahagian Parit Sulong akan berusaha untuk meneruskan membawa janji-janji Dato’ Seri Anwar Ibrahim bahawa hak-hak semua masyarakat di Parit Sulong ditunaikan dengan seadilnya dan akan membawa perubahan yang lebih baik untuk masyarakat di Parit Sulong. Selaras dengan motto Parti KeADILan Rakyat, keadilan untuk semua. Dengan ini kami Angkatan Muda KeADILan Bahagian Parit Sulong berharap agar masyarakat di Parit Sulong supaya dapat membuka minda untuk menentukan hala tuju yang membawa kebaikan, membuka mata agar dapat membezakan pekara-pekara yang benar atau salah dan membuka hati dalam menilai jatidiri seseorang pemimpin untuk memimpin mereka ke arah yang lebih baik sesuai dengan maksud hijrah.

Selamat menyambut Maal Hijrah daripada Angkatan Muda KeADILan Bahagian Parit Sulong kepada semua masyarakat Islam di kawasan Parlimen Parit Sulong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan