Ahad, 4 April 2010

TANGGAL 4 APRIL ULANG TAHUN PENUBUHAN PKR



TANGGAL 4 April adalah tarikh keramat buat gerakan perjuangan rakyat yang dipelopori Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui penubuhan Parti Keadilan Rakyat pada 11 tahun lalu.

PKR atau nama asalnya, Parti Keadilan Nasional dirasmikan penubuhannya oleh Datuk Seri Wan Azizah di Hotel Renanissance, Kuala Lumpur, membawa laungan reformasi ke seluruh pelusuk negara.

Biarpun masih baru dalam arena politik, PKR pantas memberi impak besar dalam lanskap politik tanah air bermula pada pilihan raya umum pada 1999 yang menyaksi Umno Barisan Nasional mula tergugat.

Ia berikutan Umno-BN hilang penguasaaan di Terengganu dan gagal merampas Kelantan selain hilang ribuan undi majoriti bagi sesebuah kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) mahupun Parlimen.

Biarpun mengalami zaman payah pada pilihan raya umum berikutnya dengan hanya tinggal satu kerusi Parlimen sahaja berikutan pemenjaraan Anwar, namun hasrat untuk menguburkan PKR tidak pernah kesampaian.

Sebaliknya, PKR menerajui pakatan pembangunan dalam menawan lima negeri dan menafikan majoriti dua pertiga Umno-BN pada pilihan raya umum ke-12, senario yang pertama kali berlaku sejarah politik Malaysia.

Pada masa ini, PKR bersama parti gabungan PAS dan DAP melalui entiti Pakatan Rakyat di ambang kejayaan lebih bermakna dalam menawan Putrajaya, sekalipun berdepan pelbagai fitnah, tohmah dan pembelotan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan