Rabu, 10 Februari 2010

KU LI DEDAH SURAT PERJANJIAN PETRONAS

Ku Li





KUALA LUMPUR: Tengku Razaleigh Hamzah berkata beliau tidak bersetuju royalti diganti dengan wang ihsan walaupun RM20 juta dijangka akan berikan kepada Kelantan bulan Mac ini.

“Tidak ada perjanjian lain, yang saya ’sign’ dan yang saya buat inilah dia! Tak ada yang lain dan ini yang kita pakai sekarang kalau dia (Petronas) ’sign’ kemudian hari perjanjian ini tidak laku la. Kalau ini tidak laku bermakna tidak sahlah Petronas itu,” tegas beliau.

Sambil mendedahkan surat perjanjian Petronas itu kepada media, Tengku Razaleigh tetap mempertahankan bahawa hanya ada satu perjanjian sahaja dan Petronas seharusnya mengikut syarat perjanjian itu iaitu memberi royalti kepada kerajaan negeri Kelantan.

Bekas menteri kewangan dan pengasas Petronas itu berkata, “kita ada perjanjian, kita ada undang-undang. Jadi kita kena ikut undang-undang yang terpakai. Kita tidak boleh ikut selera kita sahaja, undang-undang ini Parlimen yang luluskan.”

“Bukan perkara ini kita ambil tepi jalan, perjanjian ini Petronas dengan kerajaan negeri yang mewakili rakyat. Bukan perkara kecil. Tidak boleh hendak main-mainkan,” tegas beliau.

Beliau juga menegaskan bahawa Umno berhak untuk memecat beliau jika berhasrat untuk berbuat demikian berhubung pendiriannya dalam isu pertikaian Kelantan untuk mendapatkan royalti minyak.

“Mereka mempunyai segala hak untuk memutuskan apa yang mereka mahukan. Jika mereka minta saya keluar, saya akan keluar. Jika mereka minta saya kekal, saya akan (kekal),” kata beliau.

Ketika ditanya sesetengah pihak tersinggung ekoran teguran dan pendirian beliau yang tegas berulang kali dalam isu ini, Tengku Razaleigh berkata, “siapa yang makan cili dialah rasa pedas.”

Beliau hanya menjelaskan peruntukan dalam Akta Pembangunan Petroliam 1974 termasuk hak kerajaan negeri Kelantan. “Ia bukan pendirian saya. Saya tiada apa-apa kaitan dengannya,” kata beliau.

Oleh itu kata beliau, tujuan asal akta itu ialah memastikan negeri-negeri miskin di Malaysia menerima manfaat.

Nasihat beliau kepada Petronas ialah mematuhi peruntukan dalam perjanjian yang ditandatangani dengan negeri-negeri berkenaan. Awal bulan ini, Tengku Razaleigh berkata tindakan disiplin yang didesak sesetengah pihak dalam parti itu adalah tidak relevan dan
Umno boleh mengambil apa sahaja tindakan yang mereka inginkan.

“Apa sahaja (tindakan yang) mereka hendak lakukan ke atas saya adalah tidak relevan,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan