Jumaat, 8 Mei 2009

ADA BERANI KE DATUK??



Hai, apa nak jadi dengan negeri Perak yang satu ni?. Makin hari makin kelakar perkembangan politik kat Perak. Kawan taklah bermaksud nak menyibuk pasal negeri orang lain dan lupakan gelanggang tempat sendiri tapi kawan juga rakyat Malaysia dan Perak sebahagian daripada negara kita yang tercinta ni maka harus juga kita mengambil tahu. Kalau ikut berita arus perdana memang nampak orang-orang Pakatan Rakyat yang biadap(bak kata Zambry Mamak) tapi dari apa yang kita semua lihat terang-terang menunjukkan kebaculan BN. Apa yang susah sangat sampai nak bergaduh dalam dewan rebutkan negeri Perak. Kalau betul-betul anak jantan masing-masing lawanlah cara bermaruah. Apa lagi, pilihanraya negerilah. Biar rakyat yang tentukan siapa yang akan memerintah Perak, baru puas hati. Bukan setakat rakyat Perak je setuju, satu Malaysia pun setuju sampaikan Majlis Peguam(Bar Council) pun cadangkan macam tu.

Ingat dulu masa zaman bebudak sekolah, bila tiba masa bergaduh mesti ajak lawan satu sama satu( one by one), mana ada panggil geng reramai nak belasah sorang je. Labu dan Labi pun nak rebutkan Manisah kena lawan boxing pasal nak tentukan siapa dapat Manisah. Mana-mana negara dalam dunia ni pun kalau dah berlaku perebutan kuasa mesti diadakan pilihanraya sebab itulah caranya orang bermaruah berpolitik. Biar rakyat yang tentukan, ada berani? (nampak sangat tak berani).

Kalau macam nilah cara BN berpolitik memang alamat tak lamalah memerintah. Zambry kena ingat rakyat sekarang bukan 'dok bawah tempurung lagi'. Orang sekarang ni dah 'melihat dari mata burung'. Apa lagi nak ditipunya. 2-3 tahun lagi mesti ada pilihanraya, ingat orang nak pilih awak, jangan harap!. Setakat merampas kuasa macam gerila bolehla, semua dok sebelah dia. Ini yang dikatakan penakut. 'Orang lain tangan kosong, dia pakai parang. Orang pakai pistol, dia pakai meriam'. Ini macam ke ada maruah? Anak-anak jantan yang terbaca ni renung-renungkanlah. Nanti bila tiba pilihanraya jangan sampai salah pilih pulak ye.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan