Ahad, 10 Januari 2010

UMNO : 'JUARA RAKYAT' ATAU JUAL RAKYAT ?

Kita percaya dalam dada pendokong PR tidak ada istilah 'irihati' mahupun 'dengki', bila PR bikin sesuatu program untuk rakyat. Jauh sekali nak menunjuk-nunjuk kepada Umno-BN kepada program yang dibuat itu. Tapi lain pula bila kita baca komen 'mangkaq' dari Putrajaya ini yg berstatus ahli Parlimen di situ. Dah meroyan ka..apa dia ni ? Katanya,
'kita bukan macam pembangkang, yang buat sesuatu program dengan hasrat irihati kepada lawan sebaliknya kita buat untuk kepentingan rakyat.."
Tetapi yang jelas kita lihat di dada akhbar milik mereka(baca Umno), mereka dengan terang dan sombong memberitahu bahawa pelancaran program 'UMNO JUARA RAKYAT ' pada 9 Jan.,kelmarin merupakan satu agenda penting bukan sahaja untuk UMNO malah untuk BN bagi mengukuhkan dan mencari sokongan rakyat kepada parti tersebut. Hah ! Ini apahalnya ?

Dan melalui program itu, Umno akan jelaskan kepada rakyat terutamanya kepada melayu terutamanya di kampung2 dan di desa, bahawa Umno dan BN inilah yang selama ini men'juarai' segala hasrat rakyat, dengan kata lain Umnolah 'JUARA RAKYAT' ! Kah..kah..kah !

Satu usaha terbaru Umno dan BN menipu rakyat sekali lagi. Gula-gula sedang bertaburan, walaupun harga gula sudah naik 20 sen. Gula-gula 'terbaru' ini adalah gula-gula yang akan di'pesona'kan dengan seribu kilauan bintang. Kilauan dan silau bilamana 'dakyah'nya yang digunakan ialah dengan menbangkitkan 'nostalgia-nostalgia syahdu ' lagi retro pemimpin2 'mereka' di era 50-an, 60-an dan 70-an dulu-dulu berhubung jasa2 mereka kepada orang melayu. Tak ubah seperti kisah pandir dengan kenduri-kendurinya.

Soalannya, apakah benar Umno ini juara rakyat ? Apakah dikira sebagai 'juara rakyat' apabila banyak tanah-tanah kepunyaan melayu tergadai atas nama pembangunan ? Apakah ini dinamakan sebagai 'juara rakyat' apabila banyak wang rakyat diguna sewenang-wenangya tanpa mengambil kira pandangan rakyat akan pembaziran yg berlaku ?

Jika ditanya kepada rakyat, tak mustahil jika rakyat akan berkata, Kalau macam ini caranya, kami sebagai rakyat tidak nampak langsung Umno sebagai 'juara rakyat' tetapi kami melihat Umno kini lebih dikenali sebagai ' JUAL RAKYAT'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan